تمرین سیزدهم نمایندگی زیمنس: کنترل اتوماتیک سیستم تغذیه ماهی قزل آلا (Control of automatic feeders)

ارسال شده در تاریخ: 28 مهر 1397چاپ
اشتراک گذاری:
تمرین سیزدهم نمایندگی زیمنس: کنترل اتوماتیک سیستم تغذیه ماهی قزل آلا (Control of automatic feeders)

تمرین سیزدهم نمایندگی زیمنس: سیستم تغذیه ماهی های قزل آلا با استفاده از اتوماسیون صنعتی و پی ال سی لوگوی زیمنس

 

دید کلی:

در یک استخر پرورش ماهی، سیستم تغذیه اتوماتیک به وسیله LOGO! کنترل می شود. ماهی های قزل آلا در زمان های مختلف بنابر اندازه و سنشان تغذیه می شوند. در اینجا می خواهیم به ماهی های قزل آلا در سه سن مختلف که عبارتند از ماهی های کوچک، ماهی های جوان و ماهی های بزرگ غذا بدهیم، غذا در سه منبع جدا از هم ذخیره شده و سطح غذای موجود در منابع توسط سنسور کنترل می شود.

سیستم غذا دهی استفاده شده در این استخر شامل یک منبع مخروطی شکل و یک موتور 12 ولتی برای پخش کردن غذا است. شکل مخروطی منبع و لرزش ایجاد شده توسط موتور، باعث می شود که غذا رسانی به راحتی انجام شود. این مدار را طراحی کنید.

 

مشاوره و راهنمایی بیشتر در مورد اتوماسیون زیمنس

 

توضیح برنامه:

سیستم اتوماتیک تغذیه یک (Q1)، بچه ماهی ها را تغذیه می کند. این کار هر روز از ساعت 8:00 صبح تا ساعت 18:00 عصر، هر 30 دقیقه یک بار و هر بار به مدت 2 ثانیه انجام می شود. با فشردن سوئیچ Feeder ION و با استفاه از یک on-delay غذا دادن به مدت 2 ثانیه انجام می شود. البته اینکار به این شرط انجام می شود که سنسور کنترل سطح (I4) علامت Full (پر)  را گزارش کند.

برای ماهی های جوان و همچنین قزل آلا های بزرگ غذای کمتر لازم است. بدین گونه که سیستم تغذیه دوم (Q2) که برای غذا دادن به ماهی های جوان استفاده می شود، در تمامی روزهای هفته روزانه برای 2 ثانیه در ساعت های 12:00 ظهر و 16:00 فعال می شود، علاوه بر این در روزهای آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در ساعت 8:00 صبح نیز به مدت 2 ثانیه فعال می شود.

برای ماهی های بزرگ، تغذیه از طریق خروجی سوم (Q3) در تمامی روزهای هفته غیر از یکشنبه در ساعات 9:00 صبح و 15:00 بعد از ظهر هر بار به مدت 2 ثانیه انجام می شود.

مانند سیستم تغذیه اول که گفته شد سیستم های تغذیه دوم و سوم نیز عمل تغذیه را زمانی انجام می دهند که سوئیچ (I2) Feeder 20N یا (I3) Feeder 30N فشرده شده باشد و سنسورهای کنترل سطح درون منابع، یعنی I5 و I6 علامت Full (پر) را گزارش کنند. اگر یکی از منبع های تغذیه خالی باشد، این موضوع به وسیله سنسور I4 و I5 و I6 گزارش می شود و لامپ نشانگر (Q4) روشن می شود.

قطعات استفاده شده:

ورودی I1: کلید برای روشن کردن سیستم تغذیه اول (NO)

ورودی I2: کلید برای روشن کردن سیستم تغذیه دوم (NO)

ورودی I3: کلید برای روشن کردن سیستم تغذیه سوم (NO)

ورودی I4: سنسور کنترل سطح برای منبع اول (NC)

ورودی I5: سنسور کنترل سطح برای منبع دوم (NC)

ورودی I6: سنسور کنترل سطح برای منبع سوم (NC)

خروجی Q1: سیستم اتوماتیک غذا دهی اول

خروجی Q2: سیستم اتوماتیک غذا دهی دوم

خروجی Q3: سیستم اتوماتیک غذا دهی سوم

خروجی Q4: لامپ هشدار

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.